در یک خانه ویرانه

گروه هنر جديد ، چند روز گرم تابستان را در خانه‌اي مشغول به كار بودند كه به ويران شودنش زمان زيادي نمانده بود. خانه‌اي كه گچ ديوارش در حال ريختن بود و سكوتي سنگين در همه اتاق‌هايش لانه كرده بود.
"آیینه" تارا گودرزی - لايه گچي سقف جلوي حمام خانه ، ريخته بود.درست است كه چند روز بيشتر به ويراني خانه و حمام آن نمانده بود ؛ ولي حس زنانه اجازه نمي داد به راحتي از كنارش گذشت. با تكه پارچه هاي قرمز، حاشيه اي برايش ساخته شد و شبيه به آينه هاي حمام شد كه تا چند سال پيش در بساط دست فروش ها زياد ديده مي‌شد ؛ البته اين آينه از خاك بود .

"گیس" عاطفه خاص - موي بريده شده‌اي كه صاحبش‌ آن را در شكاف ديوار نصب كرده تا نشاني باشد از حضور زنانه‌اي در ويرانه .

"اتاق من" راحله زمردی نیا - راحله زمردي‌نيا از تكنيك عكاسي بهره برده تا حضورش را در اتاق نشيمن به ثبت رساند . به خاطر چسباندن پارچه‌هاي قرمز بر شيشه اتاق ، نور قرمزي فضا را فرا گرفته بود. او با پارچه‌هاي قرمز سايه‌اش را نيز بر زمين نقش كرده بود.

"اسارت" شهرناز زرکش - شهرناز زركش ، يكي از زيباترين تار‌هاي بافته شده‌‌اش را،در اين خانه نصب كرد.تار در گوشه‌ي ديوار اتاق خوب نشسته بود.

"پیله" تارا گودرزی - در پيله ،دلبستگي هاي رنگارنگ به اجرا گذاشت شد.

"آزادی ام درون من است" محمود مکتبی

"درد مشترك" محمود و تارا - پروژه مشترک از محمود و تارا. هر دو در این اثر به نوبه خود به بافتن مشغول‌هستند که البته كار، در نهایت حاصلی متفاوت را به دست می دهد. حلقه هایی متفاوت از سیم خاردار و کاموا. حلقه هایی از یک درد مشترک.

"چاه" تارا گودرزی - در حياط خانه چاهي بود بسيار عميق . بالاي چاه كه مي‌استادي عكس خود را در آب مي‌ديدي و اگر سنگي به طرف آب مي‌انداختي تا مدتي آب پر تلاطم نمي‌گذاشت آدمي كه در ته چاه به طرفت دست دراز كرده بود ببيني.

"پیشکش" تارا گودرزی - این کار در ادامه کار با دستکش ها انجام شد . دست ها برای تارا نمادی از انسان ها هستند. فضای کوچک دست شويي ، دنیای کوچک مان را می مانست با آدمهای بسیارش .

"درون آلوده من" محمود مکتبی

"پیشکش" تارا گودرزی - آب مايع حيات است ودر اسطوره هايمان جاودانگي را در آن مي جويند.در اثر «پيشکش» آب زلال در قالب «دست» به عنوان نمادي از انسان، به نمايش درآمده است.
اين «دستها» به مرور زمان ذره ذره آب شده و اين آب بهانه اي مي شود براي حياتي ديگر.

بغيير از عكس‌هاي مربوط به چاه كه توسط تارا گرفته شده ،ديگر عكس‌ها مربوط به راحله زمردی نیا هستند.

شهريور 1387

هیچ نظری موجود نیست: