یک و دو روز در ماشلك

یکی از ویژگی‌های مهم گروه ما سفرهای متعدد به شهرهای مختلف ایران و گرایش به طبیعت و محیط زیست است که این امر را می‌توان به وضوح در آثار گروهی و فردی هر کدام از افراد مشاهده نمود. طبیعت و سفر به مکان‌های مختلف موجب تاثیرات فراوانی بر کلیه کارهای گروهی و فردی ما شده است تا آنجا که بسیاری از این آثار به صورت مجموعه‌ای در محیط‌های گوناگون پدید آمدند و به نوعی می‌توان گفت که مکان تبدیل به جزئی از مفهوم و ساختار این آثار شد. سفر به نوشهر و جنگل ماشلک که برای دومین بار پس از شانزدهمین جشنواره نوشهر صورت گرفت، یکی از سفرهای پربار گروه بود که طی آن، دو هفته متوالی به نوشهر رفتیم و به کار در محیط زیبای آن پرداختیم. نخستین کارما در هفته نخست، «فرش سبز» بود که در هوایی بسیار مطبوع و نم نم باران اجرا شد و نور و فضای خاص خود را داشت.

فرش سبز-كار گروهي

اما سفر دوم به نوشهر با کارهای انفرادی آغاز شد که عکس‌هایی از آن را مشاهده می‌کنید و هر کدام از ما به اجرای کارهایی جدید یا در راستای کارهای پیشین پرداختیم. روز دوم این هفته نیز به اجرایی از مجموعه کارهای «فرش» اختصاص یافت که این بار با چوب‌های خشک شده در جنگل فرشی نو ساختیم.

فرشي از شاخه‌هاي شكسته-كار گروهي


«آزادی‌ام درون من است» عنوان مجموعه‌ای کاری‌ست که نخستین بار سال پیش در همین جنگل با سیم‌های خاردار انجام شد و پس از آن با مواد دیگری از جمله خار در محیط‌های دیگر ادامه یافت. این اثر در ادامه همان آثار پیشین بوده است تا این بار همان مفهوم با استفاده از خارهای زیبا و طبیعی یک جنگل القا شود.

آزاديم درون من است-محمود مكتبي


این کار هم در همان مجموعه ستارگان زمین می‌گنجد و در همان راستا کار شده اما انتخاب حالت محو برای این عکس از سوی عکاس(راحله زمردی‌نیا) بوده است.

ستارگان زمين-محمود مكتبي
مرگ طبيعت مرگ انسان-راحله زمردي‌نيا


«کلاه گیس» از دیگر کارهای مجموعه‌ای است که عاطفه خاص آن را در محیط‌های مختلف اجرا کرده اما اجرهای متنوع این اثر در سفر امسال به ماشلک یکی از اجراهای خوب و تاثیرگذار این سفر بود.

كلاه گيس-عاطفه خاص


اجرای سقفی دیگر که کاری مشترک از عاطفه و تارا است، این بار با خطوط کمتر و شکلی هندسی اجرا شد. اجرهای متعدد و متنوع این اثر روند جالبی برای این اثر بوجود آورده است اما حسی که از این کار می‌توانست در آن محیط سبز برای مخاطب ایجاد شود نوعی تعلیق خاصی بود که در این اثر وجود داشت و رنگ قرمز آن در تضاد با محیط اطراف این حس را دو چندان می‌کرد.

سقفي ديگر-عاطفه تارا


کارهای تارا به مانند کارهای اخیر او در چند سفر و جشنواره اخیر، کارهایی بود که بیشتر جنبه اجرا در محیط را با خود داشت و شاید بتوان او را هم به مانند بسیاری از هنرمندان دیگر که به جستجوی رابطه خود با محیط و عناصر موجود هستند، هنرمندی جستجوگر دانست.

چمباتمه-تارانقابپريهمچون خواب


اثر «حضور» به مانند بیشتر آثاری که مرور شد، اثری از راحله زمردی‌نیا است که به صورت یک مجموعه کار با همین عنوان در محیط‌های گوناگون کار شده است. این اثر حضور این هنرمند را در محیط‌های مختلف به نمایش می‌گذارد و به نوعی این حضور را به ثبت می‌رساند و به همین علت بسیار وابسته به عکاسی و حرفه تخصصی این هنرمند است.

حضور-راحله زمردي نيا

عكس‌ها از راحله زمردي نيا

در آخر هم می‌بایست از مهدی متولی برای همراهی‌اش طی این دو هفته در نوشهر و کمک‌های فراوان برای اجرای اثار گروهی و عکس‌های راحله زمردی‌نیا از تمامی آثار، تشکر کرد.

هیچ نظری موجود نیست: